Komik kisah pendekar



Salah satu idea awal aku adalah membuat komik mengenai pendekar melayu zaman dahulu. Ya lah kan, darah yang mengalir dalam badan aku ni kan darah Melayu. Darah pendekar katakan.. Tapi aku sedar nak buat komik mengenai pendekar ni bukan mudah. Perlu ada kajian mengenai jalan cerita, watak dan sebagainya. 

Dari segi bahasa pun dah lain. Kena gunakan bahasa dahulu kala dan pandai bermain dengan bahasa. Bab ni memang susah lah kalau tiada pengalaman nak buat, aku rasa mesti jalan cerita hambar. 

Cuba tengok filem Puteri Gunung Ledang. Bagaimana diaorang bermain dengan bahasa. Memang seronok menonton. Bagi aku, jika ada orang yang buat komik zaman dahulu, aku mengharapkan gaya bahasa klasik yang indah dan puitis sebab itu akan membangkitkan feel bila baca.

Apa pun, kena kreatifkan diri untuk pastikan apa yang dihasilkan boleh diterima pakai oleh sasaran pembaca. Tak guna kalau buat komik tapi tak ada orang baca. So, buat masa ini, aku belum ada minat lagi nak buat cerita pendekar..huhuhu..

No comments:

Post a Comment