Pengaruh komik dalam kamus hidup aku

Setiap orang mempunyai pengaruh komik sendiri dalam hidup diorang. Apa yang dibaca akan mempengaruhi Sama jugak dengan aku.

Setiap generasi mempunyai minat komik masing-masing. Dan perubahan generasi ini membuatkan sesuatu komik itu masih releven dengan perkembangan semasa. Dahulu, komik ujang amat popular dan laris. Namun sekarang ianya telah terkubur.

Untuk entri ini, aku nak cerita antara komik-komik yang mempengaruhi hidup aku dan sekarang mempengaruhi sedikit sebanyak lukisan aku sendiri.

Aku start baca komik atau majalah kartun pada masa sekolah rendah lagi. Pada masa tu, komik ujang baru jer diperkenalkan. Dan abang aku selalu beli komik ujang tersebut. Secara tak langsung, aku membaca majalah ujang. Boleh dikirakan setiap keluaran memang tak miss.Kandungan Majalah ujang masa tu memang fresh dan best untuk dibaca. Tak sama dengan majalah gila-gila.

Selepas itu, komik dari Hong Kong pulak. Pada masa itu, komik Alam Perwira memang aku baca. Ini bermula abang aku yang no 2 yang bawa balik komik tu. Dari situ aku start terpengaruh komik tu. Dan akhirnya aku pulak terpaksa mengumpul komik tersebut.

Antara komik yang pernah aku kumpul adalah Alam Perwira (sampai tamat ), Komik anak-anak wira (sampai tamat), Pendekar laut generasi ke 3 ( generasi sebelumnya aku dapat baca setelah tamat gen 3), Komik dewata raya ( sama isu 100 lebih tapi tak complete. Ada episod yang miss tapi dapat baca balik semua episod sampai kemunculan victor. Pastu dah tak baca sebab jalan cerita tak best), komik wira golok ( komik ni aku kumpul sampai no berapa aku tak ingat, yang aku ingat masa tu, watak 'siapa' mncul. Komik ni best dan sampai sekarang aku nak sangat baca komik ini sampai habis), Wira-wira keinderaan ( tak abis kumpul ), Lagenda tok pedang ( tak habis kumpul), Petir tunggal, Juara wira, hikayat maharaja qin.

Semua komik ini telah dibuang oleh emak aku. Lepas pindah rumah baru, memang tak ada lagi komik-komik ni. Mengesal tak sudah..haha.

Pasa form 1 hingga form 3, kegilaan pulak pada komik dragon ball. Masa tu, cerita masa fliza atau cell keluar. So aku tak berapa minat sangat. Ada jugak kawan aku yang beli. Baca koleksi diorang sahaja.

Itu sahaja yang aku ingat. Selepas aku masuk sekolah Teknik, aku dah stop kumpul disebabkan aku duduk asrama. Tak dan nak kumpul keluaran setiap minggu. Masa ni aku kumpul majalah muzik ROTTW sampai aku masuk Universiti.

Dan pada tahun ini, aku jumpa komuniti yang mempunyai minat komik hong Kong ini kat facebook. Itu membangkitkan kembali nostalgia. Dalam masa yang sama, ada pula koleksi komik yang di scan. So bermulalah operasi mencari dan mendownload cerita komik hong kong tersebut.

Dan sekarang, aku bercita-cita pulak untuk membuat komik aku sendiri. Insyaallah semoga aku dapat mencapai impian aku.

No comments:

Post a Comment